Συνοπτικά, οπτική αντίληψη ονομάζεται η ικανότητα να κατανοούμε αυτό που βλέπουμε. Αφορά την ικανότητα να επεξεργαζόμαστε νοητικά οπτικές πληροφορίες με τέτοιον τρόπο ώστε να λύνουμε προβλήματα και να ενεργούμε αναλόγως τις απαιτήσεις του περιβάλλοντος. Αντιθέτως, η οπτική οξύτητα που αναφέρεται στο πόσο καθαρά βλέπει ένα άτομο (για παράδειγμα «όραση 20/20»). Ένα άτομο μπορεί να έχει άριστη όραση και εξακολουθεί να έχει προβλήματα οπτικής αντίληψης. Αξίζει να σημειωθεί, ότι η οπτική αντίληψη αποτελεί βασικό εργαλείο για το βίο μάθησης ενός παιδιού.
Γιατί είναι σημαντική η οπτική αντίληψη;
Η υγιής οπτική αντίληψη είναι σημαντική για πολλές καθημερινές δεξιότητες όπως η ανάγνωση, η γραφή κλπ. Άμα το παιδί αντιμετωπίζει δυσκολίες να ολοκληρώσει τις καθημερινές του δραστηριότητες, ενδέχεται να επηρεάσει την αυτοεκτίμηση του καθώς και την ακαδημαϊκή του απόδοση και η επίδοσή.
Ποια είναι τα απαραίτητα δομικά στοιχεία για την ανάπτυξη της οπτικής αντίληψης;
Επεξεργασία και κατανόηση των αισθήσεων: Ακριβής καταγραφή, ερμηνεία και ανταπόκριση στην αισθητηριακή διέγερση στο περιβάλλον και στο ίδιο το σώμα του παιδιού.
Οπτική εστίαση: Η ικανότητα εστίασης σε σημαντικές οπτικές πληροφορίες και φιλτραρίσματος ασήμαντων πληροφοριών στο χώρο.
Διάκριση αντικείμενων: Η ικανότητα προσδιορισμού διαφορών ή ομοιοτήτων σε αντικείμενα με βάση το μέγεθος, το χρώμα, το σχήμα κλπ.
Οπτική Μνήμη: Η ικανότητα αναγνώρισης των οπτικών χαρακτηριστικών μιας μορφής ή ενός αντικειμένου.
Χωρικές Σχέσεις: Κατανόηση των σχέσεων των αντικειμένων μέσα στο περιβάλλον.
Διαδοχική μνήμη: Η δυνατότητα ανάκλησης μιας ακολουθίας αντικειμένων με τη σωστή σειρά.
Αντίληψη χώρου: Η δυνατότητα να εντοπίσετε το οτιδήποτε σε ένα χώρο γεμάτο αντικείμενα.
Αναγνώριση μορφολογίας: Η ικανότητα να γνωρίζουμε ότι μια μορφή ή σχήμα είναι το ίδιο, ακόμα κι αν έχει γίνει μικρότερο/μεγαλύτερο ή έχει γείρει.
Οπτική αποστήθιση: Η δυνατότητα αναγνώρισης μιας φόρμας ή ενός αντικειμένου όταν λείπει μέρος της εικόνας.
Πώς μπορώ να καταλάβω αν το παιδί μου έχει προβλήματα οπτικής αντίληψης;
Εάν ένα παιδί έχει δυσκολίες με την οπτική αντίληψη, αυτομάτως μπορεί να έχει δυσκολίες όπως:
- Συμπλήρωση παζλ ή να ενώσει τις τελείες.
- Να διαμορφώσει τις κινήσεις του σε σχέση με αντικείμενα στο χώρο που βρίσκονται.
- Με έννοιες όπως «μέσα, έξω, πάνω, κάτω, δίπλα, πάνω, κάτω, μπροστά».
- Να ξεχωρίσει τους λατινικούς χαρακτήρες “b, d, p, q”
- Να ξεχωρίζει το δεξιά από αριστερά.
- Ξεχνώντας από πού να ξεκινήσω το διάβασμα.
- Αλληλουχία γραμμάτων ή αριθμών σε λέξεις ή μαθηματικά προβλήματα.
- Θυμόμαστε το αλφάβητο με τη σειρά,
- Αντιμετώπιση από το ένα μέρος στο άλλο (π.χ. από τον πίνακα, από το βιβλίο, από τη μια πλευρά του χαρτιού στην άλλη).
- Ντύσιμο (δηλαδή ασορτί παπούτσια ή κάλτσες).
- Διάκριση μεταξύ μεγέθους γραμμάτων και αντικειμένων.
- Συμπλήρωση μερικώς σχεδιασμένων εικόνων ή στένσιλ.
- Ταξινόμηση και οργάνωση προσωπικών αντικειμένων (π.χ. μπορεί να φαίνεται ανοργάνωτο ή απρόσεκτο στην εργασία).
- Σε δραστηριότητες εύρεσης κρυμμένης εικόνας ή συγκεκριμένου αντικειμένου σε ένα ακατάστατο γραφείο.
Ποιες είναι οι επιπτώσεις της προβληματικής οπτικής αντίληψης στο παιδί μου;
Περεταίρω προβλήματα που μπορεί να συναντήσει το παιδί είναι :
- Ακαδημαϊκή επίδοση: Το επίπεδο δυσκολίας και η ικανότητα με την οποία μπορούν να ολοκληρώσουν ακαδημαϊκές εργασίες.
- Προσοχή και συγκέντρωση: Διαρκής προσπάθεια, κάνοντας δραστηριότητες χωρίς περισπασμούς και ικανότητα διατήρησης αυτής της προσπάθειας αρκετά για να ολοκληρώσετε την εργασία.
- Αυτορύθμιση: Η ικανότητα να αποκτά, να διατηρεί και να αλλάζει το συναίσθημα, τη συμπεριφορά, την προσοχή και το επίπεδο δραστηριότητας (κατάλληλο για μια εργασία ή μια κατάσταση με κοινωνικά αποδεκτό τρόπο).
- Συμπεριφορά: Μπορεί να αποφεύγουν ή να αρνούνται να συμμετάσχουν σε δραστηριότητες που απαιτούν οπτικές αντιληπτικές δεξιότητες.
- Απογοήτευση: Με ακριβείς εργασίες με τα μάτια και τα χέρια.
- Μετάθεση ευθυνών: Μπορεί να προτιμούν να πείσουν άλλους να εκτελούν εργασίες για αυτούς υπό την καθοδήγησή τους, αντί να κάνουν πραγματικά οι ίδιοι (π.χ. ‘’Μπαμπά, σχεδίασε μου ένα σπίτι» ή «χτίστε μου έναν πύραυλο», αρνούμενοι να το κάνουν μόνοι τους’’).
- Οργάνωση: Μπορεί να δυσκολεύονται να παρακολουθούν και να οργανώνουν τα πράγματα τους.
Τρόποι βελτιώσεις για την οπτική αντίληψη του παιδιού
- Οπτικά ερεθίσματα: Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε μια έγχρωμη κουκκίδα ή αυτοκόλλητο για να δείξετε από ποια πλευρά της σελίδας θα αρχίσετε να γράφετε ή να διαβάζετε. Επιπλέον, μπορείτε με αυτοκόλλητα στα παπούτσια (που επισημάνουν σε ποιο πόδι αντιστοιχούν) να βοηθήσετε το παιδί να αποφύγει το μπέρδεμα.
- Βέλη κατεύθυνσης: Για βοήθεια με την κατεύθυνση ή τη θέση έναρξης (π.χ. για σχεδιασμό γραμμάτων).
- Γραφικό χαρτί: Για βοήθεια με την απόσταση και το μέγεθος των λέξεων.
- Επισημάνετε τη γραμμή: Για να ενθαρρύνετε τη σωστή στοίχιση γραμμής.
- Αντίγραφα σε χαρτί: Δώστε στο παιδί εργασία που πρόκειται να αντιγραφεί σε ένα κομμάτι χαρτί για να το βάλει στο γραφείο του, αντί να του ζητήσετε να το αντιγράψει από τον πίνακα.
- Πινακάκι αλφαβήτου: Τοποθετήστε στο τραπέζι του παιδιού στο οποίο μπορούν να ανατρέξουν για το σωστό σχηματισμό γραμμάτων.
- Εξαλείψτε την ακαταστασία: Ενθαρρύνετε το παιδί να κρατά το γραφείο του μακριά από περισπασμούς και ακαταστασία.
- Τοποθετήστε το γραφείο μακριά από περισπασμούς: Καθίστε το γραφείο του παιδιού σε μια περιοχή πιο κοντά στο μπροστινό μέρος για να αποφύγετε τους περισπασμούς των άλλων μαθητών.
- Ξεφορτωθείτε τους οπτικούς περισπασμούς: Αφαιρέστε όσο το δυνατόν περισσότερα από τα οπτικά διεγερτικά διακοσμητικά τοίχου της τάξης, ειδικά κοντά στο γραφείο του παιδιού.
- Διατηρήστε τα φύλλα εργασίας καθαρά και απλά: Αποφύγετε τις περιττές διακοσμήσεις (π.χ. τοποθετήστε μόνο μία δραστηριότητα σε μια σελίδα, αφαιρέστε όμορφα περιγράμματα στα φύλλα εργασίας).
- Χωρίστε τις οπτικές δραστηριότητες σε μικρά βήματα: Όταν εργάζεστε σε παζλ, παρουσιάζετε ένα κομμάτι κάθε φορά και καλύψτε τα περιττά κομμάτια του παζλ.
Ποιες δραστηριότητες μπορούν να βοηθήσουν στη βελτίωση της οπτικής αντίληψης;
- Παιχνίδια κρυφών εικόνων σε βιβλία όπως το “Where’s Wally“.
- Σχέδιο εικόνων: Εξασκηθείτε στη συμπλήρωση μερικώς σχεδιασμένων εικόνων.
- Φύλλα εργασίας ή παζλ από τελεία σε τελεία.
- Επανεξέταση της εργασίας: Ενθαρρύνετε το παιδί σας να εντοπίσει λάθη στο γραπτό υλικό.
- Παιχνίδια μνήμης: Παίζοντας παιχνίδια όπως το Memory.
- Δραστηριότητες που στοχεύουν στη αφή: Χρησιμοποιήστε εύκαμπτα πράγματα, όπως καθαριστικά σωλήνων για να σχηματίσετε γράμματα και σχήματα (επειδή η αίσθηση ενός σχήματος μπορεί να τους βοηθήσει να οπτικοποιήσουν το σχήμα). Τα γράμματα μπορούν στη συνέχεια να κολληθούν σε κάρτες ευρετηρίου και αργότερα το παιδί μπορεί να τα αγγίξει για να «νιώσει» το σχήμα του γράμματος.
- Δραστηριότητες κατασκευαστικού τύπου όπως Duplo, Lego ή άλλα δομικά στοιχεία.
- Flash κάρτες με ένα σωστό γράμμα στη μία πλευρά και ένα λάθος σχηματισμένο γράμμα στην άλλη πλευρά. Ζητήστε από το παιδί να προσπαθήσει να σχεδιάσει σωστά το γράμμα και στη συνέχεια γυρίστε την κάρτα για να δείτε αν είναι σωστή. (Βάλτε τους να γράψουν με άμμο ή με δακτυλομπογίες για να το κάνουν πιο διασκεδαστικό).
- Παζλ αναζήτησης λέξεων που απαιτούν από εσάς να αναζητήσετε μια σειρά γραμμάτων.
- Αναγνώριση αντικείμενων με το άγγιγμα: Τοποθετήστε πλαστικά γράμματα σε μια τσάντα και ζητήστε από το παιδί να αναγνωρίσει το γράμμα με το «αίσθημα».
Τι αποτελέσματα θα φέρει μια ιατρική παρέμβαση στο παιδί μου;
Η θεραπευτική παρέμβαση για να βοηθήσει ένα παιδί με δυσκολίες οπτικής αντίληψης είναι σημαντική:
- Βελτιώνει την ικανότητα και την επιμονή στις οπτικές εργασίες.
- Βεβαιωθείτε ότι το παιδί είναι σε θέση να συμμετέχει/ολοκληρώνει ακαδημαϊκές εργασίες.
- Βοηθήστε το παιδί να ολοκληρώσει καθημερινές μικρές συνήθειες, όπως να βάζει τα παπούτσια στο σωστό πόδι.
- Αποφύγετε την απεμπλοκή του παιδιού σε ένα ακαδημαϊκό περιβάλλον λόγω δυσκολιών στην ολοκλήρωση οπτικών δραστηριοτήτων (π.χ. γραφή, κοπή, σχέδιο).
- Αποφύγετε τις απογοητεύσεις που βιώνουν οι γονείς, οι δάσκαλοι και τα παιδιά όταν ένα παιδί παλεύει να παραμείνει εμπλεκόμενο σε ακαδημαϊκές δραστηριότητες.
- Βοηθάει την ανάπτυξη και διατηρήσει μιας θετικής αίσθησης ευεξίας.
- Βεβαιωθείτε ότι το παιδί δεν υστερεί από τους συνομηλίκους του στην ανάπτυξη βασικών δεξιοτήτων όπως η γραφή, η ορθογραφία και τα μαθηματικά.
Ποιες θα είναι οι επιπτώσεις στο παιδί μου εάν δεν υπάρξει ιατρική παρέμβαση;
Τα αποτελέσματα που μπορεί να φέρει είναι:
- Άγχος και στρες σε διάφορες καταστάσεις που οδηγούν σε ακαδημαϊκές δυσκολίες.
- Δυσκολίες στη συνεχή γραφή ή στην παρακολούθηση οπτικών οδηγιών.
- Δυσκολίες πρόσβασης στο προγράμματα σπουδών που απαιτούν καλή παρατηρητικότητα.
- Δυσκολεύεται να ντυθεί ανεξάρτητα και να διαχειριστεί την προσωπική του υγιεινή.
- Δυσκολίες κατά τη διάρκεια σχολικών εξετάσεων λόγω απόσπασης προσοχής.
- Κακή αυτοεκτίμηση καθώς το παιδί συγκρίνει τις ικανότητές του με τους συνομηλίκους του.
- Κακές δεξιότητες γραφής.
Τι είδους θεραπεία συνιστάται ;
Εάν το παιδί σας έχει δυσκολίες με την οπτική αντίληψη, συνιστάται να συμβουλευτεί έναν Εργοθεραπευτή.
Εάν υπάρχουν πολλαπλοί τομείς ανησυχίας (δηλαδή πέρα από την απλή οπτική αντίληψη), τόσο η Εργοθεραπεία όσο και η Λογοθεραπεία μπορεί κάλλιστα να συνεισφέρουν στην αντιμετώπιση των λειτουργικών τομέων ανησυχίας.
Πηγή: childdevelopment.com